dimarts, 6 d’octubre del 2009

"La millora de la convivència escolar"


FITXA TÈCNICA:

* Títol: Fòrum
* Autor: Agnès Gradaïlla
* Número: 15
* Editorial: Graó
* Seccions: experiències de diversos professionals
* Periodicitat: mensual
* Utilitat: ens serveix per a enriquir els nostres coneixements educatius.
* A qui va adreçat: normalment a estudiants i al profesorat.
* Aspectes formals: aquesta revista és de caire educatiu. Està fraccionada en cinc parts que són: editorial, opinió, experiències, tribuna i informacions.

Es tracte d'una revista amb blanc i negre i amb poques fotografies i força lletra. En els articles s'utilitza un llenguatge formal amb un lèxic i una sintaxi senzilla.

Síntesi:
Aquest, és un artícle d'opinió en el que et dona
quatre idees bàsiques sobre els plans de convivència.
El GROC (Grup de Recerca sobre Organització de Centres), va realitzar un treball on deien que la millora de la convivència és més efectiva quan sabem les possibilitats, la realitat de cada centre i quan s'aconsegueix el treball col·laboratiu en equip. La convivència, per tant, és important i cosa de tots.
Com he dit anteriorment, aquest artícle parla de quatre idees que convergeixen amb la convivència, i són:
1. L'adequació a la realitat: on diu que hem de saber primer la realitat que ens envolta, és a dir, quina mena de convivència hi ha en el centre on estem. Ja que hi han múltiples manifestacions com ara assatjament escolar, el vandalisme, les agressions, etc.
2. Motivació: on parla de les diferents manifestacions que hi han entre primària i secundària per l'edat dels nens, la cultura escolar que reben.. i es posa en dubte el per què intervenir en aquesta problemàtica que és igual a l'interior idea; es reflecteix una realitat social.
Tants problemes acaben per deteriorar les relacions entre professors- alumne i entre professors- professors. Causen un allunyament afectiu, augmenta la sensació d'aïllament professional, costa més fer un projecte comú,etc. En conclusió, crea una sensació d'insatisfacció tan personal com professional.
3. Perspectives d'intervenció: s'han fet moltes investigacions on s'han tractat aspectes que tenen relació amb la convivència. I totes aquestes investigacions, publicacions...dónen lloc a diversos enfocaments del tema que identifiquem. Les dimensions de la millora de la convivència que hi surten esmentades són: - La dimensió educativa (programes preventius), - La dimensió professional (desenvolupament de competències professionals docents), - La dimensió comunitària (treball col·laboratiu amb les families, l'alumnat...), - La dimensió organitzativa (tutoria, horaris...) - La dimensió normativa (conductes antisocials,vandalisme...). La identificació d'aquestes dimensions permet entendre la millora com el resultat de la interacció entre totes cinc.
4. Pla de convivència: on es diu que possibilita crear consciència d'equip i, unir els esforços col·lectius a l'entorn del mateix objectiu. I al darrera d'aquesta idea hi ha els plans de convivència establerts a la LOE.


Per acabar, dir que els esforços que fins ara s'han realitzat, centrats principalment en enfocaments preventius i disciplinaris, semblen ser insuficients. Per tant, cal posar-hi solució.

Aquest artícle ha estat elaborat per Joan Teixidó Saballs, professor de la Universitat de Girona, que pertany al GROC.
Us deixo un enllaç de la pàgina de Joan Teixidó perquè pogueu veure altres artícles interessants i per tant, pogueu sapiger alguna cosa més sobre aquest professor.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada